Pollenallergi

Akupunktur er særligt effektiv til at lindre symptomerne fra pollenallergi. Du kan starte behandling uanset tidspunkt, men du får de bedste resultater hvis du påbegynder akupunktur, inden dine sæsonbetingede symptomer starter. Det er forskelligt fra person til person, hvor mange behandlinger der er brug for – da det afhænger af, hvor kraftig man er ramt af allergien. Men ved en gennemsnitlig pollenallergi (uden krydsallergier eller svær medicinsk behandlingskrævende allergi) er 3 behandlinger oftes nok til at reducerer symptomer betydligt og for mange undgå medicin.
Til dig, med svære allergier, kan akupunkturbehandlingen med fordel forsættes til du mærker kraftig lindring eller fuldstændig ophør af symptomerne.

Akupunktur mod pollenallergi er meget brugt og giver gode resultater.

Normalt anbefaler jeg 3 behandlinger til at starte med, som er fordelt således:
2 behandlinger med 14 dages mellemrum og igen 1 behandling året efter, før sæsonen starter.
Behandlingen er med øreakupunktur, hvor der benyttes permanåle (meget små nåle som skal sidde i ca. 3-10 dage).

Der elvalueres efter de 2 første behandlinger, og hvis allergien ikke er væk eller reduceret tilstrækkeligt – gives der flere behandlinger, hvor den kinetiske kropsakupunktur tages i brug. Dette er dog ikke inkluderet i den samlede allergipakke (3 behandlinger med øreakupunktur) på 700kr.

 

Hvad kan man selv gøre for at forebygge allergi?

Der er meget rigtig gode tiltag, som afhjælper alle former for allergi rigtigt godt – bl.a. naturlige antihistaminer!

Her er en sammenfatning af de vigtigste naturlige antihistaminer jeg har kendskab til.

 

C-VITAMIN

…som styrker immunforsvaret og virker som et antihistamin (antihistamin dæmper den allergiske reaktion). C-vitamin udnyttes bedst, hvis det gives i små doser over dagen – optages hurtig/udskille hurtig gennem urinen). Det er et must, at tage gode doser af c-vitamin dagligt hvis man bl.a. vil mindste sin høfeber.

Eneste bivirkning kan være løs afføring, når kroppen har nået sit maksimale optag – men det er voldsomme mængder man skal indtage, før man risikere bivirkninger.

Man kunne starte med 500mg C-vitamin x2 dagligt, efter et par dage går op til 3x500mg dagligt. Køb de C-vitaminer som er på 500mg ellers skal du spise alt for mange tabl. 😉

MAGNESIUM

…er et andet naturligt antihistamin, der tilmed virker muskelafslappende og beroligende på nervesystemet.

Magnesium kan være godt at tage inden sengetid pga. den beroligende virkning. Følg max. dosering af vejledningen på produktet. Den er eneste bivirkning evt. løs mave.

FISK

…gerne to gange om ugen. Fisk indeholder en række vitaminer og mineraler som f.eks. zink, jod og selen, der ligeledes styrker immunforsvaret. Derudover indeholder fisk omega-3 fedtsyre, der kan reducere de inflammatoriske reaktioner. Nogen gange er det lettere med fiskeolie eller hørfrøolien, som også indeholder gode fedtsyre.

MÆLKESYREBAKTERIER

…Tarmfloraen hænger tæt sammen med vores immunforsvar – så husk vores tarmflora ikke er i balance kan det forværre allergien. De kan købes på apoteket eller helsekost. Her følger du også bare vejledningen bagpå.

 

 

Krydsallergi

Vær opmærksom på krydsallergi

Krydsallergi vil sige at bestemte fødevarer fremkalder symptomer på høfeber. Derfor oplever nogle mennesker med høfeber at krydsreagere med fødevarer. Hvis man oplever en reaktion på en eller flere af de følgende fødevarer, er det en god idé at undgå disse. Hvis ikke der er nogen reaktioner, kan du roligt spise dem.

I fanen kan du se de fødevarer, du skal være opmærksom på i forhold til din pollenallergi:

BirkePollen

Abrikos, gulerod, blomme, kartoffel, fersken, tomat, kirsebær, peberfrugt, kiwi, selleri, nektarin, pære, æble, hasselnød, jordnød/peanut, mandel, paranød og valnød.

Græspollen

Appelsin, tomat, jordnød/peanut, melon og ærter

Bynkepollen

Melon, peberfrugt, kamille, solsikkekerner, gulerod, persille, pastinak, persillerod, selleri.